Häiriötilanne vaikeutti myös siitä tiedottamista. Teknologiajohtaja Jari Collinin mukaan tekstiviestitse tiedottamisen ajateltiin vain aiheuttavan lisää hämminkiä.
Teleyhtiö Telia antaa kuluvan viikon aikana selvityksen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille lauantain häiriötilanteen syistä. Telian datayhteydet olivat lauantaina useita tunteja poikki. Vikatilanne vaikutti koko Suomessa.
Telia kertoi asiasta Twitterissä, mutta esimerkiksi yhtiön häiriökarttaan tilanne ei päivittynyt tunteihin. Yhtiön teknologiajohtaja Jari Collin sanoo STT:lle, että vikatilanne vaikutti myös tietojen päivittymiseen yhtiön omille sivuille. – Vaikka tiedot laitettiin kotisivuille ja häiriökarttaan, ne eivät päivittyneet automaattisesti tässä tilanteessa, Collin sanoo. Myös asiakaspalvelun toiminta takkusi. Collinin mukaan asiakaspalvelu yhtäältä ruuhkaantui ja toisaalta osa asiakaspalvelun järjestelmistä oli vian takia poissa pelistä.
Lauantain häiriötilanne johtui ulkomaan reitittimen viasta. Telialla on myös käytössä kahdennus- eli varajärjestelmä. Se ei tilanteessa toiminut normaalisti, ja korjaustyöt aiheuttivat lopulta häiriöitä verkossa. Osalla Telian asiakkaista oli vielä maanantaina häiriöitä puheluiden ja tekstiviestien vastaanottamisessa. Timo Saxén Telian viestinnästä kertoi, että maanantain häiriöt olivat lauantain häiriön “viimeisiä häntiä”.
Koska Telian verkon toimivuus on kriittistä monien yhteiskunnan toimintojen kannalta, operaattori toimii häiriötilanteessa yhteistyössä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kanssa ja raportoi sille tapahtumista.Teletoiminnan häiriötilanteita koskevien määräysten mukaisesti raportissa on selvitettävä muun muassa tapahtumien kulkua sekä sitä, miten vastaava häiriötilanne pyritään tulevaisuudessa välttämään.
Lähde: Yle